Corel i Photoshop dla 7,5 tysięcznej gminy?

Grzegorz Kmita
2010-04-19

Podjęliśmy dwie kolejne interwencje w ramach nieprawidłowo ogłoszonych przetargów. Pierwsza dotyczy przetargu na m.in. 15 licencji na Photoshop i Corel, ogłoszonego przez Urząd Gminy Santok, druga - przetargu Powiatowego Urzędu Pracy w Kaliszu na komputery z systemem MS Windows i pakietem MS Office.


Urząd Gminy Santok ogłosił przetarg na Dostawę sprzętu informatycznego do Gminy Santok (nr. ogłoszenia: 102372 - 2010; data zamieszczenia: 13.04.2010, data składania ofert: 20.04.2010). Gmina zakupuje 23 notebooki, 1 komputer stacjonarny oraz inny sprzęt (rzutnik, skaner, drukarkę, aparat cyfrowy, kamerę itp.). W Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia znajdujemy następujące przejawy błędnego określenia przedmiotu zamówienia:

- Microsoft Windows 7 Professional PL OEM 64Bit,
- Microsoft Office 2007 (Excel, PowerPoint, Word , Publisher, Outlook)
- Microsoft Windows 7 Home Premium (64 bity)
- Microsoft Office 2007 (Excel, PowerPoint, Word , Publisher, Outlook)
- Adobe Photoshop Elements 8 WIN PL – 15 licencji (System operacyjny: Microsoft Windows 7 (64 bity)
- CorelDraw X4 Graphics Suite Small Business PL – 15 licencji (System operacyjny: Microsoft Windows 7 (64 bity).

Oprócz wymienienia z nazwy konkretnego producenta oprogramowania, w dokumentacji można znaleźć również wymienione z nazwy i modelu konkretne procesory i karty graficzne.

Do zamawiania komputerów z systemem MS Windows i pakietem MS Office urzędy zdążyły nas już przyzwyczaić - nieprawidłowości polegające na niezgodnym z przepisami Pzp wskazywaniu tych właśnie produktów to w polskiej administracji, zarówno rządowej jaki samorządowej, niestety raczej norma niż wyjątek (co oczywiście nie znaczy, że taki stan rzeczy należy akceptować). W opisywanym przetargu Zamawiający chce jednak zakupić także inne - wskazane z nazwy, z dokładnością do konkretnych wersji - programy: Adobe Photoshop Elements 8 oraz CorelDraw X4 Graphics Suite Small Business. Jest to niezwykle interesujące, jeżeli wziąć pod uwagę, że Santok to niewielka gmina w woj. lubuskim, licząca ok. 7,5 tys mieszkańców. Po co w urzędzie tak małej gminy aż 15 licencji na te rozbudowane, potężne (i kosztowne!) narzędzia graficzne jak Corel i Photoshop?

W piśmie interwencyjnym do Urzędu Gminy Santok, oprócz niezgodności takiego opisu przedmiotu zamówienia z przepisami Pzp, poruszyliśmy także kwestię zasadności zakupu aż takiej liczby licencji na programy graficzne: Zamawiający powinien jeszcze spojrzeć na aspekt gospodarności całego przetargu, gdyż z czysto praktycznej perspektywy (a w szczególności z perspektywy przepisów regulujących dyscyplinę finansów publicznych), należy zadać sobie pytanie, czy Urząd Gminy Santok rzeczywiście potrzebuje aż tak znacznej liczby oprogramowania, szczególnie jeżeli chodzi o oprogramowanie graficzne (mowa o 15 szt. licencji na programy Corel i Photoshop). Są to potężne i rozbudowane narzędzia, które często nie są wykorzystywane w pełni nawet przez specjalistyczne pracownie graficzne (...). Pełną treść pisma interwencyjnego można pobrać tutaj.

Druga interwencja dotyczy przetargu ogłoszonego przez Powiatowy Urząd Pracy w Kaliszu na Zakup oraz dostawę sprzętu i oprogramowania informatycznego (nr. ogłoszenia: 103882 - 2010; data zamieszczenia: 13.04.2010, data składania ofert: 21.04.2010). Chodzi o 20 zestawów komputerowych z oprogramowaniem. W SIWZ Zamawiający wskazuje:


- Microsoft Windows 7 Professional 32bit w wersji polskiej wraz z nośnikiem, zainstalowany fabrycznie (fabryczny downgrade) system operacyjny MS Windows XP Professional 32 bitowy.
- Microsoft Office Basic 2007 PL lub nowszy.

Treść pisma interwencyjnego w tej sprawie znajduje się tutaj.

Obie interwencje zostały podjęte 16 kwietnia we współpracy z Kancelarią Radcy Prawnego Rafała Malujdy. O reakcji urzędów będziemy informować w naszym serwisie.

Reload Image
Autor: Zdziwiony
2010-04-25 20:58:40
A może tak postanowili wykorzystać oprogramowanie w wersji "elements" (ogromnie okrojona i uproszczona wersja photoshopa) do aktywizacji zawodowej w swojej gminie ? Np. mają 1 osobę która z sentymentu dla gminy chce prowadzić szkolenia - zna photoshopa i corela (bo niewidziałem niestety poważnej drukarni ani pracowni graficznej niekorzystającej z ps i corela/indesigna) i chce przekazać ludziom wiedzę - > chcą to robić legalnie. Czy nie było by lepiej najpierw poczekać na odpowiedź zwrotną od urzędu a dopiero potem publikować ten artykuł ?
Autor: Grzegorz Kmita (redakcja)
2010-04-21 12:25:19
@reduktor: Prawda, nie jest to duży przetarg, ale uznaliśmy go za bardzo ciekawy; swoją drogą, duże i spektakularne przetargi na tysiące komputerów nie są wcale ogłaszane codziennie, olbrzymia większość przetargów to właśnie stosunkowo nieduże zamowienia lokalnych jednostek administracji. @ciekawy: bardzo prawdopodobne, że potrzebuja CMYK do prac DTP, ale nie chce mi się wierzyć w pracownię DTP z 15 komputerami w tak małej gminie...
Autor: reduktor
2010-04-20 23:29:40
Czy to nie za mały przetarg na interwencję? Jest sporo większych przetargów. Zajmowanie się takim małym nie jest celowe dla działań PPPIT moim zdaniem.
Autor: ciekawy
2010-04-20 13:32:32
Wiedziałem, że biedni płacą więcej ale nie wiedziałem, że na własne życzenie. Chyba, że potrzebują do prac CMYK-a, którego Gimp nie obsługuje - ale to jedyna funkcja nie obsługiwana przez Gimpa i jedynie dedykowana dla tych, co przygotowują druk do drukarni.